pas på solens stråler

Pas på din hud i solens stråler

Mange danskere elsker solens stråler. Solen giver os et skud D-vitamin, den gør os glade, og så giver den en smuk kulør. Det er dog vigtigt at passe på godt på din hud, når du opholder dig i solen. Dette gælder både i Danmark og udlandet.

Det kan være fristende at ligge på stranden hele dagen efter en mørk og kold vinter, men der er altså visse risici forbundet med solbadning. Du skal selvfølgelig huske solcremen, men der er også en række andre ting, du skal være opmærksom på, når du nyder sommeren. Både for at undgå rynker, men allervigtigst få at undgå hudkræft.

Hvad skal UV-indekset være på for at få sol?

UV-indekset bruges til at indikere, hvornår du skal beskytte dig i solen. Det er kort fortalt et mål for intensiteten af den skadelige UV-stråling, når solen står højest. Det giver dig et praj om risikoen for at få solskoldning, og du bør derfor tage det alvorligt. UV-indekset er altid højst i de famøse middagstimer, fordi solen her står højst.

Er UV-indekset over tre, anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at man beskytter sig. I Danmark er UV-indekset ikke højere end et i vinterhalvåret, og i sommeren er det højst syv. Er UV-indekset højere end otte, skal du bruge ekstra beskyttelse.

Er sol godt for huden?

pas på solen

Ja og nej. Sol er vores vigtigste kilde til D-vitamin, hvilket er rigtig godt for vores sundhed. Men alt med måde. Solen er nemlig også farlig og kan forårsage kræft i huden. Du kan sagtens nyde solens stråler, men husk solrådene om at undgå solen mellem kl. 12 og kl. 15, husk solcreme, brug en højere faktor, hvis UV-strålingen indikerer, det er nødvendigt, husk at søge skygge og brug eventuelt en solhat.

Pas på din hud i solen – den er dejlig, men den er ikke ufarlig.

Hvornår er det bedst at tage sol?

Du skal undgå solbadning mellem kl. 12 og kl. 15, da den ultraviolette stråling her er højst. UV-stråling skal tages seriøst. UV-indekset er ikke bare en ligegyldig ting. Derfor er det bedst at solbade enten om formiddagen eller sidst på eftermiddagen. Men husk at bruge solcreme, uanset hvornår du opholder dig i sollys.

Det er i øvrigt også en god idé at holde øje med UV-indekset, så du undgår de ultraviolette stråler, hvor de er værst. Har du sart hud, skal du naturligvis passe endnu mere på for at undgå solskoldning. Men uanset om du har sart hud eller ej, anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at du skal bruge solcreme for at forebygge almindelig hudkræft. Du skal huske solcreme, hvis der er et UV-indeks på over tre.

Hvor usundt er det at tage sol?

Man kan ikke som sådan sige, hvor usundt det er at solbade. Når det er sagt, skal du være forsigtig. Det er ikke sundt at ligge og stege i solen mellem kl. 12 og kl. 15. Her er UV-indekset meget højt, og det øger risikoen for kræft i huden, og det kan også give rynker i huden. Derudover kan det give solskoldning, hvilket både er smertefuldt og usundt.

Men husk på, at solen også er vores vigtigste kilde til at få D-vitamin, og vi har brug for solens stråler. Husk dog blot at tjekke, at der ikke er for højt UV-indeks, og brug solcreme. Solcremen beskytter dig mod solskader, solskoldninger, og solcreme er også med til at forebygge modermærkekræft og almindelig hudkræft.

Hvis vi snakker om at tage sol i solarier, er det yderst usundt, og det frarådes på det kraftigste. Her kan du med fordel bruge en selvbruner, som ikke har samme påvirkning på huden, hvis det er for at få farve på kroppen.

Hvor meget sol må man få?

Der er ikke som sådan en regel om, hvor meget sol man må få. Anbefalingen er, at du søger i skygge i middagstimerne fra kl. 12-15. Her er UV-stråling nemlig højst. Derudover er det vigtigt, at du altid bruger solbeskyttelse, også selvom temperaturen ikke nødvendigvis er høj. Temperatur og UV-indeks hænger nemlig ikke nødvendigvis sammen, og det er, hvor højt et UV-indeks, der er, du skal gå efter og ikke temperaturen. Husk i øvrigt også at bruge samme solfaktor, når du bader i havet og poolen, som hvis du er på land.

Er solbadning farligt?

Ja, hvis du solbader mellem kl. 12 og kl. 15, og du helt generelt ikke bruger solcreme. Eller hvis du bruger solcremer med alt for lidt solfaktor. Brug den faktor, der anbefales, i forhold til det UV-indeks, der er. Bemærk desuden, at forskellige hudtyper har brug for forskellige solcremer. Lys hud har eksempelvis brug for solcreme med mere solfaktor for at beskytte mod at blive forbrændt.

Hvornår er det bedst at sole sig?

Det er bedste at sole sig enten inden kl. 12 eller efter kl. 15. Det er ikke godt for hverken huden eller dit helbred at solbade i middagstimerne. Husk at beskytte dig med solcreme, så du undgår at blive solskoldet, da strålerne fra solen er hårde.

Kan man blive brun af UV-indeks 2?

Medmindre du har meget lys hud, burde du sagtens kunne være udenfor uden solcreme ved UV-indeks 2. Har du en meget lys hud, vil du blive let solskoldet.

Det er nok ikke ved UV-indeks 2, du skal regne med at få en lækker kulør. Men selvfølgelig er du ude en hel vinterdag, hvor der er masser af sollys, vil du måske godt kunne se det en smule. Men husk, at UV-indeks og temperatur ikke nødvendigvis er det samme. Derfor kan folk på skiferie godt komme hjem med farve grundet et højt UV-indeks, selvom det er koldt.

Kan man blive brun af at være i skyggen?

Cirka 50 procent af solens UV-stråler kan nå dig i skygge, så ja. Det betyder også, at du godt kan blive opleve solskoldning ved at opholde dig i skygge. Så selvom du tænker, at du skal opholde dig i skyggen hele dagen, bør du stadig bruge solbeskyttelse for at beskytte dig mod UV-strålingen. Brug solcreme med den anbefalede faktor i forhold til UV-indekset. På den måde kan du holde din hud sund og beskytte dig selv mod modermærkekræft.

Kan man blive brun med faktor 50?

Ja. Mange tror fejlagtigt, at de ikke kan få kulør, hvis de bruger solcreme med faktor 50. Dette er en myte. Det vil dog tage lidt længere tid at få farve, jo højere din faktor i din solcreme er. Til gengæld passer du på huden, så du sikkert og trygt kan nyde solen hvert år.

Hvad tid på dagen bliver man mest brun?

Det gør du teknisk set på det tidspunkt, hvor solens stråler er stærkest. Så det er i princippet midt på dagen. Det er dog ikke noget, du bør gøre, da det virkelig ikke er godt for huden. Strålerne er her yderst skadelige, og det øger din risiko for modermærkekræft at opholde dig i solen her. Gør du det alligevel, så husk i det mindste masser af solbeskyttelse, så du beskytter dig selv mod strålerne.

Hvad svarer 10 min. i solarie til?

Strålerne i et solarium er meget høje. Faktisk kan det svare til et UV-indeks på omkring 12. Det svarer til en varm sommerdag i Spanien. Og så bliver hele kroppen bestrålet på én gang. Faktisk betyder det for størstedelen af danskerne, at blot 10 minutter i et så højt UV-indeks ville give en risiko for at blive solskoldet. Solarium er virkelig ikke godt for din sundhed. Generelt er anbefalingerne, at solarier helt undgås.

Hvor lang tid tager det at få farve i solen?

Det afhænger af din hudtype, og hvor meget sol du får. Får du en del sol, får du hurtigere farve. Der er stor variation på vores hudtyper. Uanset hudtype er det dog vigtigt, at du beskytter dig mod stråling.

Hvornår får man mest farve af solen?

Det gør du, når der er høj UV-stråling. Husk dog, at det ikke er sundt at solbade, hvis der er høj UV-stråling.

Hvor mange gange om ugen må man tage sol?

Som ovenfor nævnt er det jo faktisk ikke meget, der skal til for at få den D-vitamin, man har behov for. Når kroppen har dannet den D-vitamin, den skal bruge, danner den ikke mere. Du kan naturligvis godt tage mere sol end det (altså ikke i solarium, men udenfor). Men husk solbeskyttelse og gå i skyggen eller indenfor mellem kl. 12 og kl. 15. Det er vigtigt, at du bruger den rette beskyttelse mod UVB stråling, og drop helt solariet.

Med den rette beskyttelse er du beskyttet mod solens stråler (både UVA- og UVB stråling). Så husk beskyttelse, når du har planer om at solbade.

Hvor meget sol er sundt?

Hvis det blot er for at danne D-vitamin, behøver du faktisk ikke at være meget udenfor. Fra maj til september er et blot 5-30 minutter udendørs ophold før kl. 12 og efter kl. 15 nok til at få den D-vitamin, du har behov for. Husk stadig at finde din solcreme frem, så du beskytter dig mod solens stråler.

Hvornår er solen farligst?

Solen er farligst mellem kl. 12 og kl. 15, når UV-indekset er højst. Det er usundt for huden at opholde sig i solen i dette tidsrum. Søg derfor i skygge eller indenfor. Husk, at selvom du ikke er i direkte sol i disse time, skal du smøre solcreme på, da strålerne stadig rammer dig.

Artiklen blev publiceret d. marts 22, 2022 af Liva og senest opdateret d. marts 22, 2022 af Liva

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *