Guide Giv din hud den bedste skønhedssøvn

Giv din hud den bedste skønhedssøvn 

Huden er kroppens største organ. Din hud er den første til at afsløre din livsstil og dine vaner – på godt og ondt. Derfor er det vigtigt, at vi passer godt på den. 

Hudens velvære er noget, vi kan påvirke på mange forskellige måder. Her i artiklen kan du blive klogere på, hvordan du med få simple vaner kan gøre din hud en kæmpe tjeneste. Læs med her. 

Få nok søvn! 

Lad os starte et helt oplagt sted: Søvnen. 

Der er ikke noget bedre end at ligge under en varm dyne, snorkboblende i en kontinuerlig søvn, inden du vågner veludhvilet og klar til en ny dag morgenen efter. Desværre er det ikke altid en realitet. 

Det er nemlig ikke kun småbørnsforældre, der lider under manglende søvn. Dårlige søvnvaner har sneget sig ind hos mange danskere i takt med, at iPhones, tv og andet forstyrrende elektronik har fundet vej ind i soveværelset.  

Og ja, din hud sladrer, hvis du har fået opbygget dårlige søvnvaner. 

Lider du af søvnmangel, kan du opleve symptomer som:

  • Hævede eller hængende øjenlåg 
  • Rande under øjnene 
  • Bleghed
  • Dehydreret hud 
  • Mere rynket hud 

Når du sover, genopbygges kollagenet i huden, der får den til at se frisk og spændstig ud. Hudens blodgennemstrømning forøges, og der repareres eventuelle skader fra sår eller UV-stråling. 

Du må ikke undervurdere din søvn, og i gennemsnit har et voksent menneske brug for mellem 7 og 9 timers søvn pr. nat. 

Få nok søvn

Tips til at få nok søvn

  1. Læg mobilen ude fra rækkevidde

Hvis mobilen ligger på natbordet, kan du hurtigt komme til at tjekke den. Vi kender alle at blive fanget i et uendeligt scrolleri på Facebook, Instagram eller Tiktok, og pludselig er der gået en halv, en hel eller måske endda to timer. Det sker for mange, særligt om aftenen ved sengetid. Dyrebar tid, som du bør bruge på at sove. 

Derfor: Out of sight, out of mind. 

Selvfølgelig er det nemmere, end det lyder. Men som udgangspunkt bør din mobil placeres uden for soveværelset, eller et sted hvor det kræver, at du rejser dig op for at tjekke den.

  1. Investér i et vækkeur 

Mange bruger mobilen som vækkeur. Men eftersom mobilen kan komme til at sluge en masse tid samt forstyrre med bippen og plingren, hvis den ligger på sengebordet, bør du i stedet investere i et rigtigt vækkeur. 

Vækkeure fås i et hav af designs, der kan pynte på dit sengebord og med et væld af funktioner, som gør, at du får den mest optimale søvn med den mest optimale vækning. 

  1. Undgå skærmlys lige inden sengetid 

Det blå skærmlys fra elektronik har en forstyrrende effekt på din søvn. Optimalt set skal du slukke for både computer, tv og mobil en time til halvanden inden sengetid. Brug i stedet tiden på en god bog eller et hyggeligt brætspil med familien.

  1. Drop aftenkaffen


Koffein er en dårlig idé før sengetid, da det kan gøre det sværere at falde i søvn. Desuden forstyrrer koffein søvnfaserne og forringer kvaliteten af søvnen. 

Brug en god natcreme

Når du sover, arbejder din hud målrettet på at regenerere. Med den rette natcreme kan du hjælpe de naturlige processer som cellefornyelse og kollagenproduktion på vej. 

En natcreme indeholder masser af fugt og sikrer, at din hud får den rette pleje samt de vitaminer og mineraler, den har brug for. 

Hvorfor kan du ikke bare bruge din dagcreme om natten? I princippet kan du godt bruge den samme creme dag og nat. Vil du give de mest optimale betingelser for din hud til at holde sig sund og modstandsdygtig, bør du investere i en natcreme. Læs om forskellen på dagcreme og natcreme her. 

Ønsker du at give din hud den ultimative selvforkælelse, så find vores 2022-test over de bedste natcremer her. 

hold dit sengetøj rent

Hold dit sengetøj rent

Vi ligger i gennemsnit 8 timer i vores seng, og på en uge bliver det til over 50 timer. 

50 timer, hvor sengetøjet samler døde hudceller, fedt, sved og cremerester til sig. Du kan måske godt selv høre det allerede nu. Hvis du er ligesom gennemsnittet, vasker du garanteret dit sengetøj for sjældent. 

Det er nemlig afgørende for din huds sundhed, at du ikke svøber dig i bakteriefyldt sengetøj. Hvis du skal gøre noget godt for din hud, bør dynebetræk, hovedpudebetræk og lagen vaskes en gang om ugen. 

Vælg kvalitetssengetøj 

Det er heller ikke uvæsentligt, hvilket sengetøj du putter dig i hver nat. 

Hovedpude- og dynebetræk i bambus er i den forbindelse et godt valg. For det første er bambus fra naturens side antibakterielt, da det giver dårlige betingelser for bakterier og husstøvmider til at udvikle sig. 

Derudover er fibrene i bambus naturlige og glatte, hvilket gør, at der er en meget lille friktion mellem huden og stoffet sammenlignet med andre materialer. Mindre friktion er godt for dig, der har problemer med uren hud. Eller hvis du har sensitiv hud. 

Med det rette sengetøj kan du forhindre eventuelle reaktioner eller udbrud og skabe de bedste vilkår for en flot og sund hud. 

Pas på din hud med få tiltag

Der skal ikke meget til for at skabe gode betingelser for din huds sundhed. Dermed sagt ved vi godt, at det til tider kan være svært at efterleve alle de sunde rutiner. 

Det er vigtigt at huske på, at lidt altid er bedre end ingenting. Får du ikke nok søvn i hverdagen, kan du måske sørge for at få det i weekenden. Har du ikke tid til at vaske sengetøj hver uge, kan du måske gøre det hver anden uge. Eller elsker du en kop kaffe om aftenen, så hold fast i den og læg dig i stedet ind i seng lidt tidligere, end du plejer. 

Vi håber, du blev klogere og kunne finde inspiration til at passe bedst muligt på din hud i løbet af natten. 

Artiklen blev publiceret d. oktober 26, 2022 af Liva og senest opdateret d. oktober 26, 2022 af Liva